piernikowy zawrót głowy!

Pierwszy raz w życiu piekłam świąteczne pierniki. Stwierdziłam, że czas zacząć „ćwiczenia praktyczne” przed wszystkimi świętami w powiększającym się gronie rodzinnym. Pamiętam ile frajdy sprawiały mi przygotowania do świąt w dzieciństwie, co w sumie zostało mi do dziś i mam nadzieję że przekażę tę świąteczną pasję moim dzieciom.

A oto przepis na pierniki które zrobiłam:

Składniki (ok 80 szt):
  • 4 szklanki mąki
  • 4 łyżki miodu
  • 1,5 szklanki cukru
  • 3 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1,5 torebki przyprawy do piernika (lub wg domowej receptury:
    • 9 łyżeczek mielonego cynamonu
    • 7 łyżeczek mielonych goździków
    • 7 łyżeczek mielonego imbiru
    • 7 łyżeczek  świeżo startej gałki muszkatołowej
    • 6,5 łyżeczki kardamonu
    • 3 łyżeczki mielonego ziela angielskiego
    • 3 łyżeczki mielonej kolendry
    • 4,5 łyżeczki mielonego kminku
    • 4 szczypty mielonego anyżu )
  • 2 łyżki masła
  • 2 jajka (opcjonalnie: + 1 jajko do posmarowania)
  • ok 6 łyżek lekko ciepłego mleka
  • opcjonalnie: 2 łyżki kakao (ja akurat nie miałam)
  • dekoracja: lukier z cukru pudru, polewa z roztopionej gorzkiej czekolady, posypki cukrowe, wiórki kokosowe, orzechy pokruszone etc.
Wszystko mamy? to do dzieła:

pierniki mieszanki

Mąkę przesiewamy do miski (lub na stolnicę – jak kto woli), wlewamy rozpuszczony gorący miód i mieszamy za pomocą noża. Ciągle siekając dodajemy cukier, sodę, przyprawy, masło i jaja.

pierniki ciasto

A teraz łapkami zagniatamy ciasto dolewając stopniowo, po jednej łyżce mleko. Ciasto powinno być średnio twarde i gęste. (trochę jak kruche). Wyrabiamy do gładkości.

pierniki wycinanki

I zaczyna się zabawa w wycinanki. Stolnicę posypujemy mąką (nie za dużo) i rozwałkowujemy ciasto na placek o grubości max. 1cm (ja robiłam ok 0,5 cm). Wykrawamy foremkami z ciasta pierniczki, a pozostałe ciasto odkładamy do ponownego uformowania w kulę i wykorzystania do kolejnych pierników. Wycięte pierniczki układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, w 2 cm odstępach i smarujemy roztrzepanym jajkiem.

pierniki wypiekanki

Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 st.C przez ok 12 min.

pierniki

Po wyjęciu z piekarnika ciasteczka będą miękkie, ale mogą po chwili stwardnieć, chowamy je wtedy do słoika i zakręcamy (lub do pojemnika szczelnie zamykanego) i przechowujemy 1-4 tygodnie (wiem, że to brzmi strasznie długo, ale jak można włożyć do pojemnika także skórkę pomarańczy, mandarynki czy jabłka i to przyspiesza proces mięknięcia:))

Pierniki dekorujemy przed podaniem, najlepiej jak już będą miękkie.

Smacznego!
4 thoughts on “piernikowy zawrót głowy!

Skomentuj

